Aquesta escola és diferent en tot allò que coneixem de les escoles tradicionals. Va nèixer al 2003-2004. Va ser molt important perquè es va fer realitat el seu projecte que van dissenyar fins i tot com seria fisicament l'escola i van il·lusionar les famílies dels futurs alumnes en aquest projecte.
Aquesta escola es troba en un barri de pas, és a dir, persones que busquen una vivenda millor, avis i nous imigrants.
Ara tenen dos línees obertes tant en infantil com en primaria.
A continuació explicaré tot el funcionament en tots els ambits d'aquesta escola que és molt peculiar i podriem dir fora de l'habitual.
- Per entrar i sortir de l'escola els professors posen una cançó diferent. Cada mes donen als familiars que vulguin un CD amb totes aquelles cançons que han estat escoltades durant la setmana.
- Tots els alumnes entren agafats de la mà dels seus pares o mares fins l'aula i poden romandre uns minuts dins d'aquesta.
- L'aprenentage és molt humà.
- L'escola està plantejada com una comunitat (com una gran família).
- Dins de l'escola podem trobar diferents espais: l'espai familiar, l'AMPA, el menjador, la sala d'exposicions, la sala de psicomotricitat, els ambients.
- En aquesta escola no hi ha clases establertes per cada grup d'infants.
- Sempre es manté obert un dialeg constant entre escola i entorn.
- Es treballa sempre per projectes oberts.
- L'escola té un llenguatge propi: no es parla de classes, sinò d'àmbients, sempre es dirigeixen amb la nomenclatura de nens/es de 4, 5 ,6, 7...anys i no de P3, P4, P5...
- És un projecte interior que consta de tres comunitats: els petits (que son els de 3, 4 i 5 anys), els mitjans (que son els de 6, 7 i 8 anys) i els grans (que son els de 9, 10 i 11 anys). Cada comunitat té un espai físic específic segons les seves necessitats.
- En cada nivell consta d'un professor/a de referència que el representa i dins de cada nivell consta de tres professors que també atenen als pares, mares o tutors dels infants.
- Constantment hi ha reunions de claustre per tal d'informar-se uns amb els altres.
- Els alumnes d'aquesta escola, comparteixen tot el material i espai perquè son una comunitat i poden treballar en edats barrejades.
- Els familiars estan molt presents. En l'espai familiar poden estar sempre per la disposició dels fills/es, per reunir-se, per l'escola, etc.
- És una escola pública (un servei per a tothom), tenen famílies de diferents barris i de fora del Ripollet.
- A l'escola podem trobar en aquest moment alumnes de mes de 20 nacionalitats diferents.
- L'especialista és un mestre més en l'escola.
- El model tradicional no es porta a terme en aquesta escola.
- Es deixa un espai de temps on els alumnes poden proposar temes que volen aprendre segons els seus interessos i que en aquest espai poden investigar, aprendre, comparar, etc.
- El benestar és molt important, tant el físic, com l'emocional, com el cognitiu, el social i el com s'apren.
- L'ensenyament no és parcel·lat, l'alumne pren decissions i es respecten els diferents nivells.
- El professor guia i acompanya als alumnes en l'aprenentatge i en tot allò que necessita.
- Sempre ha de ser un aprenentatge significatiu i experimental.
- Entre tots els mestres es complementen.
- En anglès hi ha un especialista. Es prioritza aquesta "assignatura" igual que una altra. Els nens/es tenen a la seva disposició llibres de lectura, audios, audiovisuals, ordinadors, etc.
- L'avaluació és un concepte ampli, no només és l'avaluació final, sinó el procés. Aquesta avaluació es fa mitjançant l'observació. És realitza una avaluació conjunta amb tothom. Es reforça el que el nen/a sap fer bé. Cada trimestre hi ha un informe amb nota, però va acompanyada amb un text individualitzat i evitant etiquetes. Mai es possa res del que no s'ha parlat abans amb la família amb una entrevista o reunió. El text de l'informe va acompanyat d'un text de l'infant i de la família pot contestar als professors.
- Tota la informació queda enregistrada en un pendrive que pot utilitzar qualssevol professor/a per saber coses d'un alumne.
- No es repeteix curs, només si un nen/a no pot assolir els continguts i necessita més temps (perquè calen més oportunitats).
- Cada alumne es personalitza el seu penjador.
- L'escola s'estructura en ambients on els nens/es poden escollir el que necessitin segons el que creuen convenient. Hi ha ambients de: fusta, jocs de taula, domèstics, de tallers, arquitectura, hàbitats, científics, matemàtics, éssers vius i minerals.
- Cada trimestre es canvien els tallers, al primer trimestre trobem els tallers de: jardí, cuina biològica, percussió i veu, canal d'aigua, fusteria, sastreria, expressió i reutil·lització. Aquests tallers son útils per la comunitat.
- Realitzen passejades: fan itineraris per l'exterior de l'escola.
En aquesta escola vaig poder observar tot el que ens estan ensenyant a magisteri d'educació primària. Va ser sorprenent, amb la comparació que vaig tenir al veure l'escola CEIP Poeta Foix amb la de l'escola El Martinet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada