Activitat 4: Visita a un centre socioeducatiu: CASAL D'INFANTS DEL RAVAL
EXPLICACIÓ DEL CASAL D’INFANTS DEL RAVAL:
El casal d’infants del Raval es va formar fa 30 anys. Era un barri molt poblat, on els infants no anaven a l’escola i no hi havia serveis socials.
El casal es forma amb els mateixos habitants per protegir els nens/es. Se’ls donava de menjar, es cuidava la higiene, els portaven a l’escola i els donaven roba de vestir.
Sempre hi ha hagut un desavantatge social, marginal i de salut. A partir del 1994, aquesta situació canvia. L’esperança de vida ara és de 5 anys menys que la de Barcelona.
Ara els nens/es estan més protegits.
És un centre que s’ha professionalitzat, on la majoria dels projectes es realitzen al Raval. Treballen d’una manera integral. Les persones que estan en aquest centre, son persones que estan en situació de risc o exclusió social.
En aquest casal es porten a terme diferents projectes:
- Projecte dels infants:
Els infants els divideixen entre edats (de 3 a 12 anys i de 12 a 16 anys)
Els indicadors que poden induïr a l’exclusió social son:
Mares que viuen soles: precarietat salarial i laboral, no tenen un espai mínim d’habitatge, nou vinguda (la societat no l’acull), indicis de maltractament, etc.
En aquest projecte es treballa conjuntament amb assistents socials, escola i família, per tal de portar a terme unes estratègies comunes.
- Projecte de les famílies: son dones que no son conscients de les seves potencialitats i el que pretenen es conscienciar-les.
Realitzen tallers de cuina, llenguatge, artístics, etc.
- Projecte de mares i nens/es: es fan treballs amb la mare i els fills/es que no tenen llar d’infants. Els fills/es els porten amb les educadores de les llars d’infants del mateix casal i les mares estudien materno infantil, llengües i ensenyen a buscar feina. Es procura fer sortides el cap de setmana.
- Projecte de joves: bàsicament el que es treballa és el seu comportament a través de diferents activitats.
- Projecte d’institut i casal: és un feed-back entre l’escola i el casal. El que es treballa és el reforç de les assignatures i el seu comportament.
Els professors dels instituts i el casal es posen d’acord amb el que s’ha de treballar més, com potenciar-lo, quines son les actituds que s’han de treballar de l’alumne, concordar objectius, la manera de treballar, etc.
- Projecte de reforços escolars: es reforcen aquelles assignatures que a l’alumne li costen més.
Opinió personal de l’experiència viscuda en la visita del CASAL D’INFANTS DEL RAVAL:
Personalment opino que encara que les entitats públiques i privades donin recursos econòmics, no es cobreixen totes les necessitats d’aquest barri, ni de cap altre. Considero que falta una gran conscienciació social en la diversitat que estem vivint ara per ara.
Aquesta conscienciació, l'ha de portar a terme tota la societat, perquè per molt que aquestes entitats i escoles estiguin lluitant perquè aquesta diversitat ens beneficiï a tots, no l’aconseguirem.
Hem de vetllar per aquestes persones més desafavorides, perquè puguin tenir una infància digna, plena d’il·lusions, d’alegries,...com la resta d'infants on han nascut en un àmbit més favorable.
La diversitat de cultures és un fet normal al nostre país, però encara costa que la societat acolleixi aquests immigrants. Fins que no canviï el pensament de la societat no es podrà fer gran cosa, perquè els veuen com a contrincants i no com una experiència enriquidora.
Per sort, entitats com aquesta conjuntament amb les escoles, han començat a ficar solucions per tal d’ajudar a aquestes persones en risc o d’exclusió social, a integrar-los en la societat que estan vivint.
Seria bo recordar que tots som persones i que hauríem de tenir les mateixes possibilitats, almenys les més bàsiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada