Per tant podem dividir l'elaboració d'un text en tres parts:
1. La planificació: és reflexionar. És establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.
1.1. Anàlisi de la situació comunicativa:
1.1.1. A qui vull escriure (tipus de destinatari): la identitat de la persona que ha de llegir el text condiciona factors diversos. Aquests factors son:
- El grau de formalitat.
- La fórmula de tractament que fem servir.
- El gènere.
- La varietat dialectal.
1.1.3. Per què vull escriure (objectiu).
1.1.4. Com ho vull escriure (extensió, estructura, etc.).
1.2. Recollida de la informació:
1.2.1. Pluja d'idees o brainstorming.
1.2.2. Documentació.
1.2.3. Intent de resposta a les 6 W - de Melville E. Stone (qui, què, on, quan, per què, com).
1.2.4. Prendre apunts de la informació recollida.
1.3. Slelecció i ordenació de la informació:
1.3.1. Selecció de les idees.
1.3.2. Ordenació de les idees.
1.3.3. Tècniques d'Agrupació: per grups o per mapa conceptual.
1.3.4. Tècniques d'Ordenació: numeració o esquema.
2. La redacció: és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint semptre en compte, doncs, les caracterìsitques de la coherència, la cohesió, l'adequació, l'adequació, la correcció i la variació.
2.1. Estructura del text:
2.1.1. El paràgraf: senyal per distingir les diverses parts d'un discurs.
2.1.1.1. El paràgraf com a unitat temàtica.
2.1.1.2. Distribució de les idees en paràgrafs:
a) 1 paràgraf = 1 idea.
b) 1 paràgraf = més d'1 idea.
c) més d'1 paràgraf = 1 idea.
2.1.1.3. Tipus de paàgrafs segons el contingut:
a) Introductoris.
b) Expositius.
c) Conclusius.
2.1.2. Els connectors:
2.1.2.1. Tipus de connectors:
a) Conjuncions i locucions conjuntives.
b) Preposicions i locucions prepositives.
c) Adverbis i locucions adverbials.
d) Altres paraules o expressions.
2.1.2.2. Funcions dels connectors:
a) Senyalitzar.
b) Organitzar: per començar el text, per avançar el text, per concloure el text.
c) Relacionar: temporals, exemplificadors, oposició i objecció, causa i conseqüència, altres connectors.
2.1.3. La puntuació: Eina bàsica per estructurar el text i delimitar el significat del missatge que es vol transmetre.
Funcions dels signes de puntuació:
a) La coma.
b) El punt i coma.
c) El punt.
d) Els dos punts.
e) Els punts suspensius.
f) Els signes d'entonació.
g) Els parèntesis.
h) Els guions.
i) Les cometes.
Cal tenir en compte en tots aquests aspectes sobre la puntuacio:
- No hi ha una única manera de puntuar. Un mateix text pot puntuar-se correctament de diverses maneres.
- El fet que no hi hagi ina norma uívoca per puntuar no vol dir que els signes de puntació es puguin fer servir irreflexivament.
- De la meteixa manera que un text sense puntuar és il·legible, un excés també dificulta la comprensió del missatge.
2.2. L'estil:
2.2.1. Adequació.
2.2.2. Claredat.
2.2.3. Precisió.
2.2.4. Concisió.
2.2.5. Variació.
2.2.6. Altres consells d'estil:
a) Evitar cacofonies que es produeixen al repetir sil·labes o lletres idèntiques.
b) Evitar l'abús d'adverbis acabats en -ment.
c) Evitar les frases massa llargues i espesses.
d) Limitar l'ús de possessius.
e) Evitar expressions discriminatòries (sexe, raça, costums, dialecte, etc.)
3. La revisió: és examinar. És avaluar el que hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i, si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text. Cal tenir en compte que no només revisem el text final, sinó que duem a terme operacions de revisió durant tot el procès de redacció.
Decàleg de la revisió:
1. No tenir mandra a l'hora de revisar.
2. Revisar és una part més del procés de redacció (una part imprescindible).
3. Treure's la falsa idea de "qui sap escriure no ha de fer mai correccions".
4. Revisar sempre el text abans de donar-lo per bó.
5. Llegir el text escrit, avaluar-lo i decidir si cal fer modificacions.
6. Partir de la base que res és intocable.
7. Revisar globalment el text per fer-lo més clar.
8. No limitar-se a revisar la forma (lèxic, ortografia, majúscules...), sinó que s'ha de revisar també el contingut (adequació, idees, estructura i estil).
9. Deixar per al final la revisió dels continguts més superficials (gramàtica i convencions).
10. Si cal, reelaborar sense por el text des dels fonaments.
3.1. Revisió de continguts
3.1.1. Coherència
3.1.2. Cohesió
3.1.3. Adequació
3.2 Revisió gramatical i de convencions
3.2.1. Correcció
3.2.2. Variació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada